Ako si vyčistiť hlavu

Dnešné požiadavky sú často veľké a je potrebné v hlave udržať mnoho vecí. Asi všetci poznáte ten stav, kedy máte hlavu presýtenú a ďalšie veci Vám už proste neberie. Ako sa toho zbaviť?

Denne dokážeme spracovať len určité množstvo informácií. Je len na nás, či sa zahltíme zbytočnosťami, alebo či dáme priestor kreatívnejším veciam. Pre našu hlavu a náš mozog je rovnako ťažké premýšľať o tom, prečo je zas rožok o tri centy drahší, ako o tom, ako môžem zarábať milióny. Myšlienka ako myšlienka. Ide sa len na počet. A ten počet je limitovaný zhora.

Poďme si ukázať pár vyskúšaných a overených tipov, ako môžete uvoľniť svojim hlavám, aby ste tam mali priestor pre zaujímavé myšlienky a nápady, ktoré Vás posunú vpred.

1) Neučte sa nič naspamäť.

Je naozaj len málo vecí, ktoré je nutné vedieť naspamäť. V dnešnej dobe sa dá takmer vždy zistiť takmer čokoľvek. Skúste pustiť z hlavy to množstvo dátumov, ktoré sme sa našprtali v škole. Veď je jedno, kedy bola uzákonená spisovná slovenčina. A je jedno, akí panovníci v ktorých rokoch vládli a kto napísal túto alebo inú knihu. To sú informácie, ktoré ste pravdepodobne v živote nepotrebovali a zbytočne Vám zaberajú miesto v hlave. A pokiaľ by ste ich náhodou niekedy potrebovali, asi si hravo poradíte a dokážete všetko behom chvíľky v spolupráci s googlom zistiť.

Hráte alebo sledujete vedomostné hry a kvízy? Ja ich kedykoľvek rád prehrám. A budem mať z toho radosť. Radosť z toho, že mám v hlave zo všetkých zúčastnených najmenej „zbytočností“.

Pokiaľ Vás teraz napadajú slová, že je nutná nejaká všeobecná znalosť, tak presne to hovorí 95 percent neúspešných ľudí.

2) Zapisujte si všetko, čo len zapísať môžete

Aj tak nemá zmysel si pamätať to, čo si možno kamkoľvek zapísať. Či už do obyčajného diára pomocou ceruzky alebo do elektronického. Každému bude vyhovovať niečo iné. Prečo ale nosiť v hlave, čo je treba nakúpiť? Veď je omnoho ľahšie mať na chladničke papier a vždy, keď niečo dochádza, si to tam napísať. Môžete to potom pustiť z hlavy, pretože nezabudnete.

Niekto Vám volá a niečo od Vás chce? Tak si to hneď napíšte a pusťte to z hlavy. Prečo? Pretože pokiaľ to nenapíšete, opäť budete na danú vec opakovane myslieť a budete si ju neustále pripomínať, aby ste nezabudli. Viete, koľko myšlienok Vás to každý deň zbytočne stojí?

Často mávam ceruzku s papierom pri posteli. Viete, koľko myšlienok sa človeku honí hlavou vo chvíli, kedy zaspáva? A koľko geniálnych nápadov Vás večer môže napadnúť a ráno si ani nespomeniete, že nejaký nápad bol, naviac aký? Pokiaľ šoférujem dlhšiu cestu, mám vedľa seba na sedadle záznamník. Cestou človeka napadajú rôzne veci. Svoje myšlienky, pokiaľ mi prídu zaujímavé, nahrávam na jednoduchý diktafón. Ušetrí mi to neuveriteľné množstvo myšlienok.

3) Robte si kontrolné zoznamy.

Ono to vlastne súvisí s tým, o čom ste čítali pred chvíľou. Pokiaľ sa nejaká Vaša činnosť pravidelne opakuje, u fotografa napríklad fotografovanie, je super mať kontrolný zoznam vecí, ktoré potrebujete so sebou. A keď si balíte techniku, tak pekne podľa zoznamu. Objektív, baterky, blesk, nabíjačka, karty, čítačka … Nemusíte strácať veľa myšlienok tým, či už máte všetko.

Pokiaľ robíte na viacerých projektoch a viacerých zákazkách, opäť majte kontrolné zoznamy. Na každú zákazku jeden. Máte potom rýchly prehľad toho, aká zákazka je v akom stave a ako akútne je na nej momentálne pracovať. Je to na papieri, nie vo Vašej hlave. A to je veľké plus. U fotografa by mohol kontrolný zoznam vyzerať takto: Ponuka, Osobná schôdzka, Fotenie, Úprava fotiek, Podané na kontrolu, Príprava médií, Podané, Zaplatené.

4) Neodkladajte.

Kedy ste písali v škole domáce úlohy? Hneď v ten deň, čo ste ich dostali, alebo večer pred tým, než ste ich mali odovzdať? Kedy platíte účty? Hneď ako sa Vám dostanú do ruky, alebo v posledný deň splatnosti? Väčšina ľudí volí druhú variantu.

Tá ale stojí mnoho energie, mnoho myšlienok. Keď títo ľudia dostali úlohu, niekoľkokrát si počas toho týždňa, čo mali čas ju vypracovať, spomenuli, že ju musia urobiť. Hovorili si: „Ešte je dosť času.“ Čím viac sa blížil termín, tým častejšie naň mysleli. Keby ho urobili hneď v ten deň poobede, ušetrili by svojej hlave hneď niekoľko neproduktívnych myšlienok.

Tak odo dneška nič neodkladajte. Dôležité veci riešte hneď a tie menej dôležité, tak tie pusťte k vode. J

5) Nenechajte sa rozptyľovať

Sústreďte sa na jednu vec. Nenechajte sa rozptyľovať. Nejakú dobu trvá, než sa ponoríte do problematiky. Napríklad pokiaľ sa rozhodnete napísať nejaký text na Vaše webové stránky. Musíte si urobiť pohodlie, psychicky sa naladiť, pripraviť a pustiť sa do práce. Po nejakej dobe sa dostávate do akéhosi stavu plynutia, kedy prestávate vnímať okolie a píšete. Nesledujete hodiny, neviete pomaly, že okolo Vás niekto prejde a zastavíte sa, až keď je hotovo. To je ideálny stav. V tomto stave plynutia dokážete urobiť neuveriteľne mnoho vecí za krátku dobu. Aby ste sa však do neho dostali, musíte zničiť všetky podnety, ktoré by Vás mohli rozptyľovať.

Pokiaľ Vás každú chvíľu vyruší telefón, alebo dotaz kolegyne, tak nemáte šancu. Pokiaľ pracujete v kancelárii, kde je rušno, asi sa do tohto stavu dostanete len zriedkakedy. Myšlienky Vám potom plynú z jednej veci na druhú a z tej druhej zas na tretiu. Jednu vec nedokončíte a začínate riešiť inú, potom sa k tej prvej zase vraciate. A tak to ide stále dookola. Asi je jasné, že týmto spôsobom stratíte strašne veľa svojej energie a svojho denného myšlienkového potenciálu úplne zbytočne.

Asi neovplyvníte niektoré veci, napríklad to, že pracujete v „open space“ kancelárii. Teda pokiaľ nechcete voliť razantné riešenie typu výpoveď. Ale môžete ovplyvniť to, že vypnete emailového klienta, vypnete prehliadač s facebookom, vypnete telefón a pustíte z hlavy všetko, okrem tej jednej veci, ktorú idete riešiť.

Je dobré si urobiť na stole poriadok, pretože periférne Vás môže rozptyľovať hromada papierov, ktorá ešte čaká na vyriešenie. Urobte všetko pre to, aby ste mali na svoju prácu kľud. Aj zaprataná plocha počítača, kde budete pol hodiny hľadať ikonu, Vás dokáže neskutočne zdržať a rozptýliť.

6) Neriešte veci, ktoré sa Vás netýkajú.

Neriešte veci, ktoré nemajú riešenie. Mám tu pre Vás citát Henryho Forda: „Zmeň, čo zmeniť môžeš, ostatné nechaj byť.“

Tu ani nie je moc čo vysvetľovať. Všetky informácie, ktoré sú okolo Vás, vnímate. Je zbytočné sa vystavovať zbytočným informáciám. Pretože Vám potom zaberajú miesto v hlave. Sú to napríklad televízne noviny alebo spravodajské weby. Tu je jedna informácia za druhou. Pre Vás je ale úplná väčšina z nich bezcenná. Nemôžete ich vyriešiť. Napriek tomu Vám ale zaberajú miesto v hlave.

Tak teda, vyvarujte sa akémukoľvek zdroju informácií, ktorý nemá čo do činenia s Vaším životom, Vašimi hodnotami a Vašimi cieľmi.

 A aby ste si to zle nevyložili. Úspešný človek sa vzdeláva celý život. Ale prijíma informácie, ktoré ho môžu obohatiť. Niečo iné je poslúchať, kto kedy koho zavraždil a okradol a niečo iné je prijímať informácie typu, ako myslel a uvažoval Steave Jobs, zakladateľ Applu.

Je neustále čo sa učiť a v čom sa zdokonaľovať. A práve tieto nové informácie, ktoré nejako súvisia s Vaším životom a rozhodovaním, ktoré súvisia s Vašimi cieľmi a hodnotami, sú často zdrojom a iniciátorom nových geniálnych myšlienok a nápadov. Tieto informácie naopak vyhľadávajte.

7) Delegujte a hovorte nie. Verte ľuďom.

Pri delegovaní je celkom jasno. Pokiaľ môže za Vás danú vec urobiť niekto iný, odpadne Vám veľa starostí a Vašich myšlienok. S tým súvisí aj viera v ľudí a ich schopnosti.

Pokiaľ niekoho poveríte a neveríte mu, máte neustále tendenciu ho kontrolovať a strážiť, či svoju prácu urobí včas a tak, ako má. To Vás stojí samozrejme mnoho myšlienok i času. Vaša úloha nie je kontrolovať, vaša úloha je byť obklopený správnymi ľuďmi, ktorým možno dôverovať. Ľuďmi, ktorí budú pracovať, pretože chcú. Nie preto, že ich kontrolujete a šliapete im na päty. 

Urobte teda všetko pre to, aby Vás neprepadla myšlienka, že si tie veci aj tak urobíte sami najlepšie. Sami toho dokážete len strašne málo. Chyba nie je v tom, že sú všetci ostatní ľudia neschopní. Chyba býva väčšinou v tom, že na dané úlohy delegujete zlých ľudí a tiež hlavne v komunikácii. Pri delegovaní je pre Vás veľa vecí samozrejmých. Pre toho druhého to už tak samozrejmé byť nemusí. Stačí teda zamieriť fokus na seba. Hľadať vnútri seba, čo možno zlepšiť, aby Vám delegovanie fungovalo.

A pokiaľ viete odmietnuť veci, ktoré Vám nedávajú zmysel a nejdú ruka v ruke s Vašimi cieľmi a hodnotami, nemusíte ich riešiť. Tým pádom tiež ušetríte nielen veľa času, ale i myšlienok. Vyčistí sa Vám tým úžasne hlava, uvidíte.

8)  Aj Vaše okolie hrá rolu.

Pokiaľ Vaše okolie hovorí o problémoch, ktoré sa Vás netýkajú, pokiaľ preberajú, čo kto v danom seriáli urobil alebo čo aký politik kde povedal, ohovárajú sa navzájom, svojich susedov aj známych, je to opäť veľa informácií, ktoré Vám chtiac nechtiac plnia hlavu. Možno si niekedy hovoríte, že to ide druhým uchom von. Ale to by ste sa divili, koľko z toho Vám zostane vo Vašej hlave. A to na úkor mnohých iných vecí, ktoré by v tej hlave mali omnoho väčšiu hodnotu.

9) Choďte si zabehať či zašportovať.

Je dokázané, že čím väčší pohyb vykonávate, tým menej myslíte. No schválne. Skúste si to. Skúste poprosiť partnera, aby Vám dal nejaký matematický príklad. Napríklad 48 krát dvadsať. Skúste stáť a spočítať výsledok. A teraz nejaký podobný príklad počas rýchleho behu. Uvidíte sami, že pri pohybe to ide omnoho horšie, pokiaľ vôbec.

Vďaka pohybu teda zabudnete na všetky starosti a vyčistí sa Vám hlava. Niet divu, že akonáhle sa potom zastavíte, prichádzajú tie najlepšie myšlienky. Pretože máte čistú hlavu.

Nejde Vám to? Nedarí sa? Tak si choďte proste zabehať …

10) Naučte sa veľa vecí ignorovať

Netrápte sa tým, že nestihnete vyriešiť všetko, čo by ste radi. Už niekoľko rokov možno nepoznáte stav, že by ste mohli zacvaknúť notebook, oprieť sa a povedať: „Hotovo. Mám čistý stôl. Všetko vyriešené, urobené, nemám už čo robiť.“ Stále máte čo robiť a aj keby neprichádzali ďalšie stimuly a úlohy, minimálne pol roka by ste sa ešte nezastavili, než by ste všetko dorobili a uviedli do podoby a stavu, v ktorom to chcete mať. Možno i ďalej.

A ako to teda riešiť, keď nepoznáte stav, že sa opriete a poviete hotovo? No jednoducho!

Opriete sa a poviete: „Hotovo“. Ignorujte to, že nemáte všetko splnené, odškrtnuté.

Predsa sa nevykašlete na seba a svoju rodinu a ďalšie svoje vysoké priority, pretože nemáte ešte všetko hotové. Máte to predsa zapísané, tak na to nezabudnite. Uvidíte, koľko vecí sa nakoniec vyrieši i samo bez Vás.

Tak toto bolo 10 typov pre Vás, ako si môžete vyčistiť svoju hlavu. Je ťažké zaviesť všetky naraz. Ale je ľahké ich zavádzať postupne. Dajte si malé a postupné ciele, než len jeden veľký. Uvidíte, že ihneď po aplikácii ktoréhokoľvek z vyššie uvedených typov, sa Vám začne hlava príjemne „vyprázdňovať“. A to v dobrom slova zmysle J





Tlačiť stránku

Sociálne siete




Dátum a sviatok

Jednoduchá hypotekárna kalkulačka

Zadajte akú chcete pôžičku, na koľko rokov,
pri akom úroku a kalkulačka spočíta mesačnú
platbu.


 


%

   

   

Počasie

Počasí

Hypotekárna kalkulačka

Zadajte akú chcete pôžičku, na koľko rokov,
pri akom úroku a kalkulačka spočíta mesačnú
platbu.


 

 

 
0%85 %100%

 


%

   

   

      © 2017 - Robert IVAN Reality a financie
Digitální obchodník
Zpět nahoru